Noutăți

Ce înseamnă servicii de internaţionalizare?

Pe 6 şi 7 martie la Chişinău a avut loc un Atelier de lucru despre prestarea serviciilor de internaţionalizare în incubatoarele de afaceri. Participanţii au fost reprezentanţii proiectului Băncii Mondiale, infoDev – Heidi Humala şi Stefan Schandera; beneficiarii proiectului – reprezentanţi de la Parcul Tehnologic din Moghilev (Belarus), directorul dr. Vasily Molochkov şi Dina Khomchenko, director executiv; de la Entranse – Lucia Uşurelu, director executiv şi Oleg Zlepca – consultant, Liliana Babără – managerul Incubatorului de Afaceri din Soroca.

stire2-2

Internaţionalizarea înseamnă extinderea oportunităţilor de piaţă ale companiilor din ţările în curs de dezvoltare, care sunt frecvent limitate de dimensiunile mici ale pieţelor locale.

Proiectul Băncii Mondiale, infoDev, presupune că în aceste incubatoare de afaceri va exista un nou serviciu pentru rezidenţi. Companiile incubate care vor dori să-şi extindă afacerea pe pieţele altor ţări, vor beneficia de consultanţă, suport şi finanţare. În proiect participă administraţia incubatoarelor, dar şi 5 companii rezidente.

Din Incubatorul de Afaceri din Soroca au fost selectaţi atât beneficiari din sectorul de producere, cât şi din cel al prestării serviciilor. Din primii fac parte companii care produc îmbrăcăminte de protecţie, uniforme şi mobilă, iar celelalte două prestează servicii foto/video şi, respectiv, exportul fructelor proaspete.

stire2-3

Una din opţiunile de internaţionalizare este când companiile încep şi apoi dezvoltă exportul produselor lor pe piaţa altor ţări. După cum ne spune Stefan Schandera, consultant regional pentru Europa de Est şi Asia Centrală al infoDev, „Internaţionalizarea poate însemna nu doar export. Poate fi parteneriatul cu alte companii. Tehnic vorbind, exportul este să-ţi vinzi produsul în afara ţării. Următorul pas este să ai un oficiu peste hotare, apoi poate chiar să produci într-o ţară străină. Exportul este cea mai simplă metodă de internaţionalizare”.

Din Parcul Tehnologic din Moghilev au fost selectate 2 companii IT, 2 care se ocupă cu fabricarea dispozitivelor şi o firmă care vrea să presteze servicii de atragere a investiţiilor în Belarus. „Toate sunt companii tinere, care nu au resurse ca să parcurgă acest proces de sine stătător, dar produsele şi serviciile lor pot fi internaţionalizate” ne spune Dina Khomchenko, director executiv al parcului.

stire2-4

Parcul Tehnologic din Moghilev (Belarus) a fost fondat în 1993, ca o societate pe acţiuni, iar din 1999 funcţionează ca un incubator de afaceri. Parcul tehnologic din Moghilev are acum 24 de rezidenţi, iar 90 de companii au absolvit deja programul.

„Pentru companii, extinderea pe pieţele străine ţine de autonomia financiară, de viziune. Ţara nu este mare, iar cererea pe piaţa internă este limitată. Pe lângă extinderea pe pieţele altor ţări, asta înseamnă şi mărirea profitului” afirmă dna Khomchenko. „Pentru administraţia Parcului, aceasta este o temă interesantă şi am vrea să obţinem experienţă în acest domeniu. Până acum noi nu ne-am ocupat în special de servicii de internaţionalizare. Acum avem o şansă să învăţăm, pentru ca apoi să multiplicăm aceste abilităţi pentru a ajuta alte companii, deja fără susţinerea proiectului.”

Care sunt afacerile care pot trece hotarele ţării mai uşor? Deşi internaţionalizarea nu depinde strict de domeniul de activitate al companiei, există şi câteva modele de succes. Este vorba despre aplicaţii mobile, afaceri în domeniul agriculturii, energie regenerabilă, tehnologiile în domeniul climei. Dar sunt şi domenii specifice. De exemplu, un incubator din Serbia a dezvoltat foarte mult sectorul farmaceutic. Sunt şi nişe foarte înguste. În Africa de Sud există un incubator în care se cresc flori, care se exportă pe piaţa din Europa. Adică, dacă cumperi flori din Europa de Vest, este posibil ca o parte din ele să fie din Africa.

stire2-5

Oleg Zlepca, consultant al proiectului Entranse, spune că participarea în proiect este importantă şi pentru companiile rezidente şi pentru managementul incubatorului de afaceri. „Rezidenţii selectaţi vor avea susţinere în elaborarea instrumentelor de marketing, ca de exemplu, marca comercială şi site-ul companiei, instruire pentru dezvoltarea planului de afaceri orientat spre export. În ce priveşte managementul IAS, vom avea o bază de date cu experţi locali şi internaţionali, dar şi o bază de date de acces la finanţe – proiecte de asistenţă tehnică şi financiară. În plus, odată implementat, serviciul de internaţionalizare va putea fi prestat atât rezidenţilor actuali, cât şi următoarelor generaţii”.