Noutăți

Cum pot întreprinderile mici din regiunile Moldovei să ajungă pe pieţele internaţionale?

Tatiana Repeşcu este proprietara unei companii din Soroca, care coase haine speciale pentru medici, iar prin intermediul unei firme din Bălţi, le exportă în Italia. A devenit rezident al Incubatorului de Afaceri din Soroca (IAS) acum 2 ani, după ce a participat la un training pentru femei, organizat tot la IAS. Acum compania are 45 de angajaţi. Compania ar putea să crească şi mai mult şi chiar să exporte sub brandul propriu. Dar pentru a atinge aşa performanţe, sunt multe etape de parcurs.

Pentru început, compania Tatianei Repeşcu a fost selectată să fie una din cele 5 întreprinderi din Incubatorul de Afaceri din Soroca, care au beneficiat de consultanţă în cadrul proiectului infoDev al Băncii Mondiale „Consolidarea întreprinderilor inovatoare în fază incipientă, prin creşterea capacităţilor Incubatoarelor de afaceri existente în Moldova”.

Scopul proiectului este să ajute companiile din Incubatoarele de afaceri să înceapă să exporte, iar dacă deja exportă, să caute şi alte pieţe. Acest tip de servicii se numesc servicii de internaţionalizare. Una din componente sunt studiile de piaţă, consultanţa în marketing şi dezvoltarea afacerii, conexiuni cu noi parteneri, de care companiile selectate de la IAS au beneficiat gratuit.1

„Au făcut o analiză a companiei şi mi-au dat rezultate concrete. Ce anume trebuie de făcut, care sunt paşii următori. Sunt foarte multe lucruri utile, pe care nu le-am ştiut. În producere mi-au fost date nişte recomandări, pe care le folosesc şi mă ajută. Sunt foarte recunoscătoare. Pot să spun că noi singuri, ca să facem aşa o analiză profundă, nu aveam nici bani, nici timp, dar cred că nici capacităţi”, a spus Tatiana Repeşcu, în timpul Conferinţei Internaţionale de totalizare a rezultatelor proiectului infoDev, care a avut loc la Chişinău în perioada 30 octombrie – 1 noiembrie 2013.

De fapt, exportul mărfurilor produse la IAS a început cu aproape 2 ani în urmă, când o companie a fost ajutată să exporte textile în Norvegia. „Fiind fără experienţă şi necunoscând limba engleză, rezidentul a fost ajutat să rezolve dificultăţile ce ţineau de comunicarea cu norvegienii, de procedurile vamale şi standardele de calitate, toate serviciile fiind acordate de profesionişti în domeniu. A fost o încercare care a avut succes, pentru că şi alte companii s-au gândit cum ar putea să-şi extindă piaţa prin exporturi. Atunci am început să căutăm suport şi expertiză”, a menţionat Lucia Uşurelu, vicedirector al Proiectului norvegian Entranse, fondator al Incubatorului de Afaceri din Soroca.

2

Proiectul infoDev al Băncii Mondiale, dedicat dezvoltării companiilor regionale din Incubatoarele de afaceri, a fost unul din ele, venind cu partea atât financiară, cât şi cu schimb de experienţă în implementarea şi dezvoltarea serviciilor de internaţionalizare.

„Incubatoarele sunt locurile ideale unde se poate vorbi despre internaţionalizare. Rutina cotidiană nu le permite firmelor mici din regiune să se ocupe de marketing şi internaţionalizare, pentru că acolo directorul este şi specialist în marketing, şi economist, şi jurist, şi responsabil de vamă şi multe altele. În incubatorul de afaceri, managerul facilitează mult contactul între companiile de asistenţă şi rezidenţi”, spune Oleg Stiopca, consultant BizGates, care a lucrat în acest proiect cu 3 companii de textile de la IAS. Expertul consideră că firmele beneficiare trebuie să-şi extindă piaţa de desfacere, altfel, degeaba au fost selectate.

3

Deschis în 2009, Incubatorul de Afaceri din Soroca are un portofoliu de 25 de companii foşti şi actuali rezidenţi. Toţi se dezvoltă, iar numărul locurilor de muncă pe care le-au creat pe parcurs a ajuns la 200 şi va continua să crească. Companiile din IAS exportă în ţări ca Norvegia, Italia, Belgia, România, Rusia, şi ţările Baltice. Toate aceste companii sunt încurajate şi chiar sunt ajutate să participe în diferite proiecte ale donatorilor sau naţionale (cu parte de grant), să obţină credite, să scrie planul de afaceri, să depună dosarul etc.

Totuşi, dincolo de aspectul economic, există şi cel social. „Priorităţile Guvernului RM din ultimii ani sunt de a stimula apariţia şi dezvoltarea companiilor la nivel local. Crearea Incubatoarelor de afaceri a adus rezultate foarte bune. În fiecare din cele 5 incubatoare de afaceri noi, create cu suportul UE, avem câte 17-20 de companii create şi între 60 şi 80 de locuri de muncă noi, care în 3 ani ne vor da o creştere de 30%.” a menţionat Iulia Iabanji, directorul ODIMM. La moment, printre donatorii cu care colaborează ODIMM în proiectele sale sunt Banca Mondială, PNUD, Norvegia, Olanda, etc.